Konspekt lekcji wychowania fizycznego

 

Opracowanie: Katarzyna Wojdyło

 

Temat: Kształtowanie ogólnej sprawności psychomotorycznej na torze przeszkód

 

Zadania główne:

Umiejętności:

-Kształtowanie umiejętności stosowania różnorodnego sprzętu, przyborów i pomocy współćwiczących w kształtowaniu sprawności fizycznych

Motoryczność:

-Kształtowanie sprawności motorycznej z akcentem na siłę RR i obręczy barkowej

Wiadomości:

-Sposoby kształtowania zręczności, szybkości, zwinności, równowagi

-Utrwalanie pojęć: zręczność, zwinność

Działania wychowawcze:

-Inspirowanie do dokonywania samokontroli, samooceny rozwoju fizycznego

-Współpraca i pomoc uczniów w organizacji zajęć

 

Miejsce ćw. : sala gimnastyczna

Ilość ćwiczących: 22 uczniów( chł i dzw)

Klasa IV a

Czas: 45 min

Metoda: naśladowcza ścisła, problemowa

Forma: strumieniowa

Pomoce: materace, ławeczki gimnastyczne, stojaki, kocyki, laski gimnastyczne, skrzynia, obręcze, plastikowe butelki, skakanki,

  

Tok lekcji

Realizacja zadań

Uwagi org. metodyczne

 

 

Organizacja lekcji

 

 Ćwiczenia rozgrzewające

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności, rozwijanie zdolności twórczych

(realizacja zadań lekcji)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia uspokajające, korekcyjne.

 

 

 

 

Zakończenie lekcji.

Część I wstępna

 

Zbiórka. Sprawdzenie gotowości do lekcji. Motywacja uczniów do czynnego udziału w lekcji. Przywitanie sportowe. Podanie tematu lekcji.

Zabawa ożywiająca: Człowiek i cień

Dzieci poruszają się truchtem w parach po całej sali. Dziecko biegnące z przodu wykonuje różne ćwiczenia, zadaniem drugiego dziecka jest dokładne odzwierciedlenie ruchów swojego poprzednika. Po chwili zamiana ról.

  1. Toczenie piłki laską gimnastyczną w dowolnym kierunku ( nie wolno się zderzać)
  2. Odbijanie piłki pionowo o podłogę, następnie przekładanie laski trzymanej oburącz przed sobą pod coraz niżej odbijającą się piłką
  3. Odbicia piłki za pomocą laski

     ( dowolnie)

  1. Piłka ułożona przed stopami. Podnoszenie piłki za pomocą laski do wysokości kolan
  2. Ustawienie j.w. Przetoczenia piłki dookoła stóp za pomocą laski
  3. Klęk prosty, ćwiczenie j.w
  4. Przysiad podparty, piłka i laska ułożone na podłodze w odl. 1m. Przeskoki zajęcze ponad przyborami
  5. Leżenie przodem, laska ułożona na podłodze w przedłużeniu T. Kozłowanie piłki prawa i lewa R ponad laską bez opierania się rękami o podłogę.
  6. W parach w odległości 3 m dowolne podania piłki laską do partnera, w miejscu, truchcie, biegu
  7. W parach w odl. 3 m od siebie przodem do siebie, obok stóp każdego z ćwiczących leży laska zwrócona końcem do partnera. Przeskoki obunóż ponad laską z równoczesnymi podaniami piłki do partnera
  8. W parach ustawienie dowolne. Przeniesienie piłki na druga stronę sali w taki sposób by nie miała ona ciągłego kontaktu z podłogą – należy wykorzystać laski

 

Część II główna

 

Przygotowanie toru przeszkód

 

 

1.Bieg slalomem między chorągiewkami, przewrót w przód, chwyt i podanie piłki.

2. Poślizg na ławeczce( RR przenoszone w przód do pełnego wyprostu)

3. Celowanie do kręgli. Z wyznaczonego miejsca rzut piłeczką do ustawionych blisko siebie trzech plastikowych butelek

4.Przeskoki obunóż przez skakankę

5. 3 x wypchnięcie1 kg piłki sprzed klatki piersiowej do ściany spoza linii nakreślonej w odl. 2 m.

6. Przejście równoważne po piłkach lekarskich

7.Przeskoki nad i przejścia pod przeszkodą

8. Z rozbiegu dowolny wyskok na 2 cz. skrzyni ustawionej wzdłuż. Przejście na czworakach po wieku skrzyni tak by nie strącić leżącej tam piłki. Zeskok w głąb na materac.

9.Przewrót w tył, bieg w podporze tyłem

10.Przeskoki zawrotne przez ławeczkę

11. Pokonanie długości materaca bez dotknięcia go stopami

12. Przeskoki do środka i na zewnątrz leżącej obręczy PN, LN, obunóż

13.Szybkie wstępowanie i zstępowanie na przeszkodę wysokości 40 cm – 6x

14. Pływanie na kocyku. Pokonanie wyznaczonego odcinka poślizgiem na kocyku 

 

 

Część III końcowa

 

1. Marsz korekcyjny z laskami. RR z laską w górze – wdech, skurcz RR, laska na plecach - wydech

2. Siad klęczny, laska trzymana przed sobą. Przejście do klęku prostego RR z laską w górze – wdech, powrót do pozycji wyjściowej – wydech

3. J.w  Powrót z założeniem laski na plecy.

Zbiórka, omówienie lekcji, pożegnanie

 

 

Zbiórka w szeregu.

 

Uczniowie dobierają się w pary

 

 

Pobranie piłki i laski gimnastycznej przez każdego ucznia

Ustawienie w rozsypce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ustawienie w parach, odniesienie jednej piłki

 

 

 

 Ustawienie na końcu sali. Zadanie wykonywane wg. inwencji uczniów

 

 

 

Zbiórka w siadzie skrzyżnym. Wyznaczeni uczniowie pomagają w przygotowaniu stanowiska ćwiczeń.

Pokaz , objaśnienie sposobu wykonywania zadań

Zwrócenie uwagi na symetryczną pracę RR

 

 

 

 

 

 

wg. inwencji uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marsz po obwodzie koła

 Zwrócenie twarzą do środka koła, obserwacja współćwiczących

 Zbiórka w dwuszeregu