PROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWYCH

SEKCJI MINI PIŁKI SIATKOWEJ

mgr Rafał Długosz

Cele główne:

1.   Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie uczniom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu.

2.   Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej.

3.   Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych, indywidualnie czy w grupie rówieśniczej.

Cele szczegółowe:

I.Kształtowanie umiejętności indywidualnych i zespołowych z piłki siatkowej.

II.Rozwijanie cech motorycznych przez ćwiczenia specjalistyczne z piłki siatkowej.

III.Podniesienie poziomu sprawności fizycznej uczniów – poprawa umiejętności szybkościowych, wytrzymałościowych, siłowych, koordynacyjnych, zręcznościowych.

IV.Zapewnienie uczniom możliwości aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnych z ich zainteresowaniami.

V.Ukazywanie celowości kształtowania poszczególnych umiejętności ruchowych i organizacyjnych.

 VI.Wdrażanie zasad współdziałania zespołu w czasie gry

 VII.Utrwalanie i poszerzanie wiadomości na temat organizacji, współzawodnictwa sportowego, przepisów, sędziowania.

VIII.Kształtowanie umiejętności podporządkowania ambicji własnych na rzecz zespołu.

 IX .Kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad fair play

 X.Kształtowanie rozwoju emocjonalnego przez stwarzanie okazji do przeżywania satysfakcji ze stopnia opanowanych umiejętności indywidualnych.

 XI.Eksponowanie sukcesów i osiągnięć uczniów.

XII.Kształtowanie cech charakteru tj. opanowania, wytrwałości,  systematyczności.

Adresaci:

l .Uczniowie należący do sekcji sportowej piłki siatkowej chłopców

     (klas IV – VI)

2, Rodzice.

Czas i miejsce realizacji:

Program będzie realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych sekcji sportowej ( 2 godz. tyg). Zajęcia będą odbywać się na sali gimnastycznej, w szkole do której uczęszczają uczniowie.

Metody realizacji:

1. Pogadanka z elementami dyskusji

2. Metoda oglądowa

3. Obserwacja.

4. Pokaz z komentarzem,

5. Właściwe ćwiczenia praktyczne.

Oczekiwane rezultaty:

Po zakończeniu realizacji programu uczeń:

-   Wykazuje podstawowe indywidualne i zespołowe umiejętności techniczne i taktyczne z zakresu piłki siatkowej.

-   Zna przepisy gry oraz zasady zachowania się podczas rozgrywek sportowych.

-         Zna zasady zdrowej rywalizacji sportowej 

-   Potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zajęć sportowych

-   Potrafi podporządkować się ustalonym regułom gry

-   Potrafi współdziałać i współpracować w grupie

-   Potrafi wykorzystać naturalne warunki terenowe do organizacji    uproszczonej gry w piłkę siatkową

-         Przejawia troskę o zdrowy i aktywny tryb życia

 

Zadania szkoleniowe

 

Przekaz wiadomości

Działania wychowawcze

 

Ćwiczenia oswajające z wykorzystaniem piłek

 

 

Gry i zabawy z wykorzystaniem piłek

 

 

 

 

Ćwiczenia kształtujące siłę i szybkość

 

 

 

Zwinnościowy tor przeszkód

 

 

Kształtowanie wytrzymałości i koordynacji ruchowej

 

 

 

 

 

Gry i zabawy bieżno – rzutne

 

 

 

 

Postawy i sposoby poruszania się po boisku

 

 

 

 

 

Przyjęcie i podanie piłki sposobem górnym

 

 

 

Przyjęcie i podanie piłki sposobem dolnym

 

 

Zagrywka dolna

 

 

 

 

Kierowanie piłki na pole przeciwnika

 

Przyjęcie i podanie piłki w postawie o zachwianej równowadze

 

 

 

Zagrywka górna

 

 

 

Przyjęcie piłki z zagrywki

 

 

Kierowanie piłki sposobem górnym na pole przeciwnika w przód w tył i na boki

 

Współpraca w zespołach trójkowych

 

 

Mini gra właściwa

 

 

 

 

Wystawienie piłki oburącz górne w przód

 

 

Współpraca z zespole trójkowym podanie, wystawienie, atak

 

Przebicie atakujące piłki

 

 

 

 

 

Gra 2x2

 

 

 

 

Zbicie piłki z własnego podrzutu

 

 

Zbicie piłki z podania partnera

 

 

 

 

Zastawianie piłki zbitej przez przeciwnika

 

 

 

Taktyka obrony

 

 

 

 

Gra 3x3

 

Zapoznanie z planem pracy BHP na zajęciach poza lekcyjnych .

 

Umiejętność przeprowadzenia rozgrzewki z wykorzystaniem piłek siatkowych

 

Wpływ zwiększonego wysiłku na układ krążenia i układu oddechowego

 

Znajomość terminologii ćwiczeń

 

 

Znaczenie ćwiczeń wytrzymałościowych i koordynacyjnych na rozwój organizmu

 

 

 

 

Rozpoznawanie uzdolnień motorycznych, możliwości ich rozwoju. Zasady i przebieg gir i zabaw

 

Sposoby poruszania się po boisku. Wymiary boiska

 

 

 

 

Sposoby kontroli intensywności wysiłku regulowania odpowiednio do własnych możliwości

 

Znaczenie precyzji i poprawności wykonywanych zadań

 

Znaczenie gier sportowych na rozwój organizmu

 

 

Wypoczynek czynny i bierny – różnice

 

Umiejętność samodzielnego doboru ćwiczeń wpływających na rozwój orientacji sytuacyjnej

 

Najczęstsze błędy zagrywki

 

 

Umiejętność oceny rozwoju sprawności fizycznej

 

Przestrzeganie zasad „fair play"

 

 

 

Samodzielna organizacja i przeprowadzenie fragmentów zajęć

 

Pełnienie roli

organizatora, sędziego, pomocnika

 

 

Technika wystawienia piłki i jej znaczenie podczas gry

 

Przepisy gry

 

 

 

Umiejętność przeprowadzenia rozgrzewki wg własnej inwencji

 

 

Współorganizacja zawodów w mini grach zespołowych, przepisy gry

 

Zasady kontroli sprawności z mini piłki siatkowej

 

Umiejętność organizacji terenu naturalnego do organizacji gier sportowych Przepisy gry i sędziowania

 

Ustawianie dłoni podczas bloku

 

 

 

Znaczenie ćwiczeń

oddechowych

(uregulowanie oddechu

po wysiłku)

 

Pełnienie roli sędziego

 

Rozwijanie umiejętności poszanowania przyborów dydaktycznych

 

Przestrzeganie zasad i reguł gier i zabaw.

 

 

 

 

Wdrażanie do dyscypliny

 

 

 

 

Samokontrola koncentracji podczas zajęć

 

Uświadomienie konieczności doboru czynności ruchowych do wszechstronnego przygotowania organizmu do zwiększonego wysiłku

 

Wdrażanie do rywalizacji sportowej

 

 

 

 

Kształtowanie pozytywnych postaw do zajęć ruchowych w czasie wolnym od zajęć szkolnych

 

 

Wdrażanie do rzetelnego wykonywania ćwiczeń

 

 

 

Ukazywanie celowości wykonywanych zadań

 

 

Inspirowanie ucznia do samokontroli i samooceny postępu sprawności fizycznej

 

Współpraca w zespołach dwójkowych

 

Dokonywanie wzajemnej kontroli i oceny zachowań

 

 

 

Samokontrola i samodyscyplina podczas zajęć

 

Walory zdrowotne rekreacyjne i zdrowotne siatkówki

 

Rozwijanie odwagi śmiałości świadomości własnych umiejętności

 

 

Postępowanie indywidualne i zespołowe

 

 

Ukazywanie wartości podporządkowanie własnych ambicji na rzecz zespołu

 

Celowość wykonywanych zadań

 

 

Egzekwowanie zasad współpracy w zespole

 

 

Eksponowanie pomysłowości i rozwiązań organizacyjnych uczniów

 

Kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej

 

 

Samokontrola aktywności i koncentracji podczas zajęć

 

Współdziałanie z partnerem jako podstawa skutecznej realizacji zadania

 

 

Współdziałanie w dwójkach podczas bloku (asekuracja, podwójny blok)

 

Ukazywanie wartości podporządkowania własnych ambicji na rzecz zespołu

 

Wdrażanie zasad zdrowej rywalizacji

 

 

Zajęcia dodatkowe organizowane w zależności od możliwości bazowych, zainteresowań i potrzeb uczniów

 

 

Zadania szkoleniowe

Przekaz wiadomości

Działania wychowawcze

Gry i zabawy ruchowe w terenie

 

 

Wyjazd na mecz siatkówki

 

 

 

Wycieczka szkolna

 

 

 

Turniej sprawnościowo zwinnościowy z wykorzystaniem przyborów typowych i nietypowych

 

Zajęcia na pływalni

 

 

 

 

 

Wycieczka rowerowa

 

 

 

Turniej trójek w piłkę siatkową

 

 

 

Sparingi

 

Znaczenie gier i zabaw w terenie na rozwój wytrzymałości

 

Przepisy gry, organizacji zawodów sportowych.

Zachowanie zawodnika i kibica podczas meczu

 

Zasady bezpieczeństwa podczas imprez wyjazdowych

 

Umiejętność

wykorzystania przyborów i przyrządów podczas zajęć

 

Sposoby hartowania organizmu

 

 

 

 

Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych

 

Samodzielna organizacja małych zawodów

 

 

 

Zasady współdziałania w zespole

Wykorzystanie terenu naturalnego do organizacji gier i zabaw

 

Kształtowanie pożądanych postaw zawodnika i kibica sportowego

 

Integracja zespołu

 

 

 

Samokontrola własnych umiejętności

 

 

 

 

Rozwój emocjonalny związany z przeżywaniem radości satysfakcji z wykonywanych zadań

 

Integracja zespołu

 

 

 

Współpraca z nauczycielem w organizacji zawodów i imprez sportowych

 

Zachowanie zasad „fair play” , eksponowanie osiągnięć uczniów

 

Przygotował: mgr Rafał Długosz